Sunday 10 November 2013

Domovina se ne brani laptopom, postom i lajkovanjem... [o #lifestyleserbia projektu]

Nedavna pojava "projekta" nazvanog "Lifestyle Serbia" (link >>) je najnoviji dokaz da je "brendiranje Srbije" jedan od najomiljenih sportova i hobija naših sugrađana.
Reč "amaterski" u prvoj rečenici pre reči "sportova" nije navedena zato što ovo nije priča o amaterima već osobama koje zarađuju baveći se ovim hobijem. 
To su, dakle, profesionalci.

Da se odmah razumemo: ukoliko je svrha ovog projekta bila da svetu predstavi toponim u kojem, kao i u drugim delovima planete postoje sumrak, reke, oblaci, cveće, spomenici ljudima koji su strancima apsolutno nepoznati (te i nevažni, sve dok im se na valjan način ne ukaže na važnost određene istorijske osobe) ali i neverovatan broj ljudi obučenih/dizajniranih u potpunom neskladu sa državom u kojoj žive i koji po ceo dan piju kafu - ovaj projekat je u potpunosti ispunio svoj cilj! Ukoliko je cilj projekta bio i to da svetu predstavi toponim čiji stanovnici engleskim jezikom ne vladaju baš najbolje (što strancima može biti simpatično, ne sporim) - i taj cilj projekta je ispunjen, zbirom zanimljivih gramatičkih bravura. 

Na sajtu je i opis/ideja projekta:"Kampanja Lifestyle Serbia želi da pokaže mladu, urbanu Srbiju! Modernu i brzu, ali koja ne propušta da popije kafu sa prijateljima! Srbiju 21. veka, ali koja poštuje svoju tradiciju! Štaviše, šeruje je na Instagramu! Srbiju koja voli sunce i svoje reke, koja voli svoje planine, i koja zna da uživa u svakom trenutku! Srbiju koja zna da je život samo jedan!"

Nemam ništa protiv, ali čemu ovo tačno "služi, a uz to i ne radi", "da citiram "Mikijevu radionicu".


"Visit the Middle Age fortresses on Danube – true ladies always belong to castles."
Fotografija i prevod preuzeti sa ove stranice LifestyleSerbia projekta.
Jer, čak i da je sve gore navedeno zaista bilo cilj projekta, ostaje otvoreno pitanje: Zašto je ovo (od)rađeno/plaćeno? 
Ko je procenio da će ovakav koncept privući nove turiste ili promeniti sliku o Srbiji? Neko je procenio da će domaći turisti misliti bolje o državi u kojoj se bude svakog jutra? Neko je pomislio da će stranci, zavedeni ovim lajfstajl konceptom, iskrcavši se na tlo Srbije iz automobila, voza ili aviona i reći: "Hej, vidi, stvarno je kao na onim slikama!".

Jer nije.


* * * 


Najžući predstavnik žute štampe ovaj sajt razvlači po blatu već nekoliko dana, igrajući na skandalozno senzacionalno šokantno otkriće da je prava cena svega postavljenog na ovaj sajt više desetina puta manja od isplaćene, skrenuvši tako raspravu na potpuno pogrešan kolosek.

U odbranu autorki i cene projekta već je stalo nekoliko digitalnih gurua blogovima ili objavama na društvenim mrežama - ali to nije ključni problem ovog projekta.

Nije ovde problem finansijska vrednost projekta.

Da je jedan evro koštao - previše je.
Jer je besmislen.
Dokle god se ne urade neke druge, važnije predradnje.

* * * 


Uprkos brojnim kampanjama kojima je Srbija pokušavala da se "rebrendira", privuče turiste i izbriše iz njihovog sećanja ono što znaju o nama na osnovu naše novije istorije (link >>) raspoloživi podaci dokazuju da je od 2004. godine do kraja 2012. broj stranih turista koji Srbiju posećuje gotovo - identičan.


(Mogli bismo, naravno, sad da raspravljamo da li su sve te kampanje imale za cilj da privuku turiste Srbiju ili da "promene imidž Srbije u svetu", ali bismo u oba slučaja imali kao odgovor neuspehe koji su nas već koštali previše.

I para i vremena.)

Od sada već mitske kampanje pokrenute na CNN-u krunisane snimkom rumunske crkve i muzikom koja je Srbiju delocirala na bliski istok, do nedavne (odlične, ali prekratke) Soulfood Serbia kampanje - silni novci su uloženi u produkciju i emitovanje a izlazni rezultat je - kako bi Rambo Amadeus rekao - jedno te isto, jedno te isto.


Razloga za taj isti rezultat je, naravno, nekoliko, ali je ključni - prvi - najvažniji: šta smo i ko smo i kako se predstavljamo drugima?




Da objasnim problem plastično?

Ovog leta smo se automobilom vraćali iz Grčke. 

Odbijeni gužvom na prvoj benzinskoj pumpi posle granice sa Makedonijom, a na koju se upravo iskrcao sadržaj tri autobusa punim turista željnih korišćenja svih dva toaleta na istoj, produžili smo dalje.

A, da izvinete, priteralo me.

Zato što sam lepo vaspitan, nisam zakočio kraj druma i urinirao po domovini te bacao đubre kroz prozor.
Nisam tako vaspitan.

Jedan sat smo vozili od granice do Vranja, onim delom auto-puta koji je u izgradnji već četvrtu ili petu godinu, poštujući ograničenje brzine. 

Zatim smo ušli u Grdeličku klisuru, jedan od najprometnijih regionalnih drumova u Srbiji, u koji se slivaju tokovi iz Bugarske, Makedonije, Srbije (i, zapravo, svih onih koji putuju auto-putem ka jugu ili sa juga Evrope), poštovali propise, brojali kilometre i čekali, uzaludno, da na nekom od desetina zađubrenih stajališta ugledamo dva civilizacijska simbola: toalet i kantu za đubre.

Toalet se, konačno, ukazao na stotom kilometru od granice. 

Stanje istog je bilo ekvivalentno stanju toaleta na saboru u Guči, poslednjeg dana. 
Nakon pljuska. 
I epidemije tifusa.

To je Lifestyle Srbija za putnika kroz Grdeličku klisuru.

I to je slika koja ne-korespondira sa kampanjama poput ove. Štaviše, turista ima puno pravo da popizdi (da izvinete) što smo ga privukli fotkama prirodnih lepota a onda ga teramo da kenja (da izvinite, još jednom) po tim istim prirodnim lepotama, jer nema gde drugde.

I tu impresiju će svakako podeliti i sa prijateljima kada se bude dovukao do kuće.


* * *
Ovaj plastični, ali realan problem Srbije kao turističke destinacije ili države koja vapi za re-brendiranjem je ono što #lifestyle Srbija ne može da popravi, nikada.

Jer, turisti već dolaze i prolaze kroz Srbiju.

Iz nje odlaze ili izlaze nakrcani impresijama o musavoj zemlji u kojoj se putevi raspadaju (osetite tu egzotičnu razliku u asfaltu na graničnom prelazu između Hrvatske i Srbije) u kojoj nema bežičnog interneta na drumovima (u Makedoniji ih ima, na svakoj naplatnoj rampi), u kojoj nema klonja, valjane signalizacije, oznake ulica su ispisane pismom koje ne razumeju, hoteli su preskupi u odnosu na to što nude (što će biti i veći problem nakon povećanja PDV-a na hotelske usluge od 150%); čiji građani ne znaju najbolje strane jezike ali im se omakne da ponekog stranca umlate ili mu ukradu bicikl, o vozilima da ne pričamo. 

(Neki će otići iz Srbije sluđeni i ponudom splavova, koji nas re-pozicioniraju na mesto Kube Evrope: jeftino piće, egzotične a pristupačne žene, dobra klopa i etno-muzika. 


Ta dobro, ali - ukoliko ne želimo da nas vide kao Kubu Evrope, onda hajde da se ne pravimo da nismo, dokle god ne prestanemo to da budemo.)


Zato verujem da je svaki evro uložen u oglašavanje Srbije kakva je danas razumna koliko i loženje kamina novčanicama od 500 evra.



I zato sam siguran da bi i tih 45K evra (koliko "Kurir" tvrdi da je ovaj projekat "koštao") valjalo uložiti u sve drugo, samo ne u oglašavanje Srbije kao destinacije, sve dok ne popravimo i ne ispunimo elementarne uslove da budemo destinacija za bilo koga, a ne samo Visoke Predstavnike Svega i Svačega, koje ovde šalju po zadatku ili kazni.

A kako je za ovaj projekat isplaćeno mnogo više, i da ne bih bio isključivo negativan, evo malog spiska važnosti u koje je ovaj novac mogao biti uložen, a koje bi, ne biste verovali koliko brzo, zaista promenilo sliku o Srbiju iz perspektive stranaca, koje tako željno čekamo da ugostimo.



  • Toaleti na stajalištima uz drumove Srbije, dakle.
  • Kontejneri za đubre uz drumove Srbije, takođe.
  • Telefoni za pomoć na drumu? U Hrvatskoj i Grčkoj ih imate svako malo, vidljive.
  • Naučiti barem engleski, ako ne i još neki jezik (ko dolazi i prolazi kroz Srbiju najčešće? Znamo li?) one koji će se odazivati na pozive sa tih telefona?
  • Besplatni (od strane države Srbije plaćeni) časovi engleskog (i drugog) jezika za one koji su u kontaktu sa strancima. Čisto da se ne blamiramo prevodima (i na lifestyle projektu)
  • A onda ulaganje u dodatnu edukaciju koja će nas učiniti boljim, te samim tim i turistički privlačnijim:
    • da naučimo vozače u Srbiji da zakoče na pešačkim prelazima 
    • da naučimo vozače u Srbiji da signaliziraju da skreću
    • da naučimo taksiste u Srbiji da će izgubiti posao ukoliko lapaju od stranaca
    • da naučimo budale da će biti poduže u zatvoru ukoliko mlate strance
    • da očistimo đubre sa dokova reka, jendeka kraj drumova i ulica gradova
    • da napravimo drumove. Kako stranci da stignu do tih lepota koje oglašavamo?
    • da sa fasada oribamo svastike i poruke mržnje. I okrečimo te zgrade.
    • možda i popravimo zgrade uništene bombardovanjem pre 14 godina koje se nalaze u centru Beograda. Ili da od toga napravimo brend?
    • da na ulice vratimo čuvare reda da brinu o očišćenom, ukoliko je potrebno.
A ovo je samo delić onoga što nas čeka, ukoliko želimo da o nama lepo misle i da nas češće posećuju.

Tek kada uradimo taj deo posla - ima smisla lansirati projekte poput ovog najnovijeg, koji će onda svetu prikazati ono što zaista jeste Srbija, zemlja iskorišćenih prirodnih lepota, prijatnih ljudi koji mogu da pomognu ako je neka nevolja, u kojoj se dobro jede a toaleti su čisti.

Ukoliko želimo da to budemo.

Zato za kraj parafraziram čika Ršuma:

Domovina se ne brani laptopom,
postom, 
i fejvom 
i lajkovanjem.

Domovina se brani krvavim radom,

i lepim vaspitanjem.
.

44 comments:

  1. e, da. ako moze da te utjesi, wc na slovenackom autoputu krajem avgusta izgleda kao onaj sa sabora u Gucci :) nakon epidemije tifusa, takodje. doduse , ima ga na svako 10 km.
    razumijem bijes i ogorcenje, BiH je u istom stanju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ne, putevi u Bosni su daleko bolji, bolji su i u Crnoj Gori pa čak i Makedoniji. U Srbiji su putevi najgori.

      Što se tiče toaleta, još mi je u svežem sećanju, jedan nedaleko od Zagreba na pumpi, od pre par meseci kada sam nešto poslom išao za Linc.
      Aj da pređem preko Guče/tifusa/zadaha amonijaka, šta ću, naviklo se, al kad sam "dizvineš" završio sa malom nuždom krenem da izađem a ono na vratima ogromno "SRBE NA VRBE!"

      Delete
  2. A šta ti imaš protiv zaseravanja, tj zapišavanja prirodnih lepota?
    Problem je kad se to radi u urbanim sredinama, pa i ruralnim u blizini ljudskih naselja ili na sred neke staze. Međutim, ako se odmakneš na neko dovoljno pristojno rastojanje od staze imenovanoj prirodnoj lepoti to ništa ne smeta, može samo da joj koristi (naročito ako je na primer šuma u pitanju).

    Dobro sranje u nekoj vukojebini je neprevaziđen doživljaj, skoro pa uporediv sa dobrim orgazmom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @vrabac: Dosta sam krstario po Srbiji i Balkanu u proteklih nekoliko godina, ali sam samo u Srbiji (i delovima Bosne) viđao neljudske tragove ljudskog delanja čak i podaleko od urbanih centara.
      Ali, stajališta su ono što me uvek iznenadi - ne zato što ljudi bacaju - normalno je da ljudi bacaju po prirodi kada nemaju gde drugde, ali niko da ne postavi kontejner, to me fascinira...
      U Grčkoj i Hrvatskoj ne možeš papir da pronađeš van kante - jer kanti ima dovoljno.

      Delete
  3. bravo. odlican tekst. dobro je sto se nisi bavio parama tj. ovim pricama (tabloidinim zapomaganjem) o troskovima te tuzne kampanje. poenta je da se skupilo nekoliko fashionistas da promovisu srbiju na nacin koji ne interesuje apsolutno nikoga u njihovoj ciljnoj grupi (kafenisanje, vinogradi, arhitektonska cuda, hipsteraj na sve strane itd. - sve ono sto evropa, i zapadna i istocna, vec ionako ima) i koji je ocigledno tu da leci njihovu opterecenost statusom zemlje iz koje dolaze. + a to sve kroz tehnolosku revoluciju za debile - podizanja rejtinga zemlje na googlu (po recima jedne od autorki).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novcima nisam želeo da se bavim, to sam prepustio "internet guruima" koji su se zaista potrudili da objasne vrednost čitavog projekta, a ja u istoj nisam tako da ne mogu da cenim. No, novci mi nisu ni važni - kao što rekoh - jedan EUR da je koštalo, mnogo je, jer oglašava nešto što je potpuno irelevantno za Srbiju, 2013. godine.
      Hvala!

      Delete
  4. Svašta je ovde umešano. Počinje profi pristupom, završava se ličnom frustracijom te u skladu s tim trendom varira i čitalačka pažnja. Ne bih se bavio svojim neslaganjima sa ovim tekstom jer su zaista brojna, ali recimo, zgrade u centru koje su bombardovane bi trebalo da poprave upravo oni koji su ih tako udesili.

    no, ne ostavljam komentar da bi se po ko zna koji put "složili da se ne slažemo", već zapažanjem na ovaj delić koji Srbiju "rebrendira" kao bliski istok. Ne znam da li se misli na Bliski ili bliski istok, ali u Americi/na Zapadu (znači i na CNN-u) ovaj deo sveta je geopolitički formulisan kao "Bliski istok" (jer Zapad nije, niti će (srećom, ne svojevoljno) ikad biti).

    ReplyDelete
  5. maare: "završava se ličnom frustracijom" - I treba, bre, covece, nece valjda da bude srecan sto zivi u zemlji koja je sjebana i cije gradjane boli k. da sebe i nju unaprede. Naravno da je frustriran jer su putevi sjebani, jer nema klonja, jer je djubre na sve strane, jer stoka vozi automobile, jer stoka bije neistomisljenike, jer (upisi sam)...
    I onda ti dodjes i kazes da se ne slazes sa tekstom. Ccc, kakva budala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nek bude šta hoće, kao što ću i ja biti šta hoću. evo, tebi niko ne brani da na netu budeš ona najjadnija đilkoška džiberčina za koju je i stoka pojam uljudnosti. samo mene zaobiđi u tom imbecilnom unapređivanju.

      Delete
    2. Nema razloga da se častimo ovako, na ovom blogu je bilo i težih neslaganja, pa nismo potezali uvrede. Neki već to dobro znaju :)

      Jeste lična frustracija jer živim u državi koja frustracije namerno podstiče, a ja nisam dovoljno mator i pametan da se od toga branim (nezanimanjem za teme, hladnokrvnošću, neznanjem, puškom, čimegod).
      Što se zgrade u centru Beograda tiče - ne slažem se, to je naš deo posla. Kako smo im pomogli da nas gađaju, tj. da postanemo legitimna meta, tako ima i da se popravi šteta koja je od toga nastala. Mogu i stranci to da rade, od svojih para, nemam ništa protiv. Ali je na nama da, za početak, omogućimo da se to popravi.
      Miodrag je dole rekao da je ta lokacija već brend, ali ukoliko je tako - nije valjano postavljen, već se "sam pravi", a to nikad nije dobro.

      Delete
    3. "Kako smo im pomogli da nas gađaju, tj. da postanemo legitimna meta, tako ima i da se popravi šteta koja je od toga nastala. "

      Ma da!
      "Ko joj je kriv kada je obukla mini suknju, kurvetina jedna!"
      ili
      "Ma i ti Jevreji su samo provocirali, majku im ćivutsku!"

      Delete
    4. Znaš od ranije da je moj stav da smo za sve to zaslužni i mi.
      Nije odnos fifti fifti i nije nošenje minića u pitanju već skidanje gaća i pokazivanje genitalija celom svetu a kad ono disfunkcionalan.

      Delete
    5. Otkuda ti to da smo bili legitimna meta, pa to čak ni okupator ne tvrdi

      Delete
    6. Aplicirali smo za tu poziciju.
      Inače, ukoliko uzmete lopatu i krenete po arhivima sa jeseni 1998, ispašće iz arhive vest da je Okupator još negde u oktobru 1998. godine dobio odobrenje Saveta bezbednosti da ne mora nikoga da pita kada mu se nešto učini legitimnom metom. Objavljena je u Dnevnom Telegrafu, imam je negde sačuvanu. Ako mi CDovi iz tog vremena nisu već umrli, postaviću je ovde.

      Delete
    7. Aj baš da vidim taj dokument o kojem pričaš, pa da vidimo šta piše u njemu.
      Da, dokumentt postoji, znam, ali da vidimo šta tačno piše u njemu, pa da analiziramo.
      Mislim, ponekad nije dovoljno samo imati želju za lupetanjem.

      Delete
    8. DT nije objavio dokument nego vest da je dokument usvojen u UN.

      Delete
    9. ok, ako je objavio, trebalo bi da je objavio recimo delovodni broj pod kojim je objavljen, datum održavanja sednice SB UN na kojoj je donet ili već tako nešto. to bi bilo dovoljno za pretragu, takve odluke SB su javne i ne bi bilo teško da ih pronađemo.
      dakle, koje tragove bi mogao da nam ponudiš u traganju za dokumentom na koji si se pozvao?

      Delete
    10. Za sada nijedan, dok ne pronađem u koju kutiju je nedavna selidba pohranila sve što sam sačuvao iz vremena jesen 98 - jun 99. Folder se zove "Life During Wartime" i u okviru njega sam čuvao sve vesti sa svih dostupnih izvora, iz dana u dan.

      Delete
    11. postoji razlog: moje vređanje je bilo odgovor na uvredu, a bogami i na veoma zlonamernu zamenu teza. i ostajem pri svemu što sam rekao i u svakoj sličnoj situaciji bih to ponovio.

      a nato agresiju ne mogu baš ničim da opravdam: ni propagandom, ni utiscima, ni utiscima prerušenim u argumente, ni argumentima. na nama po mom mišljenju u toj konkretnoj situaciji nije ništa, već, ako ništa drugo, bar da sačuvamo svest da je to bila jedna nepojamna svinjarija. i da ne zaboravljamo. i nikakve semantičke igre me neće privući solidarisanju s agresorom. a tvoje je pravo da misliš da treba da pokupimo đubre kako bismo privukli one koji su ga napravili. isto kao što je i moje da se s tim ne slažem.

      da se razumemo, niko tebi ne brani da budeš frustriran, samo je malo više deplasirano za to optuživati nešto što ne postoji - ovu zemlju. samim tim, ono što faktički ne postoji meni lično ništa ne duguje pa ni kante za đubre, ni klonje, baš ništa, i apsolutno mi je svejedno kuda idu mrvice. lične frustracije me ne zanimaju previše, već imam i svoje, pa kad se to pojavi iz drugog izvora probude u meni neko crnilo i beznađe koje momentalno odbacujem kao strano telo, jer od tih surogata čistača savesti nema ama baš nikakve koristi, i postale su preovlađujući manir koji paradržavni mediji veoma vole da diseminiraju i eksploatišu, jer nema većeg oduševljenja za vladaoce nego kad su im podanici depresivni i krotki zato što su otišli dođavola, pa se pljačka i dalje nesmetano nastavlja, otvaraju se novi humanitarni fondovi, nastavlja se oglodavanje oklevetanog, zapišanog i zasranog naroda.

      s druge strane, profesionalni, objektivni članci koje pišu ljudi koji se razumeju u materiju su uvek dobrodošli, ova sredina je neobrazovana i potrebno joj je svako dostupno znanje. ali, malo ko odoli da u pouku činjenicama ne dosoli i malo trećerazredne pedagogije, tako ovaj frankenštajnski sistem i funkcioniše: najviše kukaju oni kojima je najbolje u njemu.

      zbog toga i žal, ništa više.

      Delete
  6. Što reče @mahlat meni je projekat bio čak i simpatičan dok sam mislio da je delo entuzijasta, ili privatna inicijativa (sa nekom problematičnom idejom o povraćaju uloženih SOPSTVENIH novaca. A onda sam zahvaljujući "najžućem predstavniku žute štampe" saznao da je isti finansiram mojim parama.

    Od tog trenutka se potpuno slažem sa tobom.

    Osim u vezi ruševina. One JESU brend...

    ReplyDelete
  7. Ljudi koji ovde dolaze iz inostranstva dolaze iz raznih validnih razloga. Neki to rade zbog dobrog a jeftinog (u svakom smislu) provoda, neki dolaze bog posla, a neki i zbog istorijskog znacaja koji je Balkan imao i koji ce imati. U svakom slucaju ne dolaze ni zbog cega sto smo mi kao drzava ucinili da ih privucemo, jer se prave promene ne dogadjaju povrsnim kozmetickim iluzijama, vec strukturalnim promenama. Kad te promene budemo imali nece nam ni trebati reklama za turizam jer preko Balkana i Srbije gde god da si krenuo ionako moras da prodjes pa ces videti i sam !

    ReplyDelete
  8. У појединим деловима овог текст аутор претерује, ваљда у заносу гнева дневнополитичком ситуацијом (размљиво). Не обилује наша држава свастикама, много сам их чешће сретао у другим земљама Европе. Грчка, као појам туристичке земље, љубоморно негује своје писмо и не пада им на памет да пребацују или додају алфабет. Зашто би, нарочито кад постоји гугл навигација? У Хрватској су ме зајебавали полицајци зато што сам Србин, то се код нас ни једном Хрвату неће десити. Овде се странци не дирају колико у другим земљама, ни приближно (не наводите ми само туче навијача и остало, то не рачунам, јер су навијачи посебна категорија свуда у свету).
    Енглески се говори махом боље од свих суседних земаља. Не можемо кривити неку сељанку код Врања што није знала енглески, побогу. Што се тиче тих говорница и помоћи странцима, у Грчкој истина постоје, али су ме лепо зајебавали преко ње јер нико не зна енглески. Кад су прснули у смех, морао сам тужан да спустим слушалицу. Све у свему, немој толико баш да завијаш у црно. Што се тича тоалета и, нарочито, сапуна и папира у истима, ту те без грешке подржавам Додао бих и ђубре поред пута и у рекама. Ту смо прави шампиони. А те летве и неистомишљенике, батали драматизацију, нема смисла ићи ко максим по дивизији...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Što se svastika tiče - jedna je previše, ukoliko se nalazi na zidu duže od dva dana. Po Grčkoj ih nisam iskreno viđao, a svake godine sam tamo i prelazim hiljade kilometara kroz razne gradove, od selendri do Atine... No, ne sporim da ih ima i tamo, njihovo ludilo nije mnogo drugačije od našeg...

      Veruj mi - mojim prijateljima Hrvatima se isto dešavalo da ih maltretiraju naši. Sa druge strane, to što mene niko nije maltretirao u ZG ili Hrvatskoj ne znači da mislim da su bolji od nas. U mnogo toga smo isti..

      Možda preterujem sa "zavijanjem u crno", ali mi je iskreno muka - na kraju svega, zbog toga što se svake godine troše stotine hiljada za oglašavanje nečega što ne postoji.

      Ne zaboravimo, Maksim je bio mitraljez. Dakle, on je za to što je radio bio koristan i precizan. Pucaću dok se cevi ne usijaju i dok im ne vidim beonjače...

      Delete
  9. I još jedna dimenzija priče mi strašno smeta - pravi se, makar u ovom onlajn okruženju klima po kojoj eto, kako je neko mogao/smeo da ispituje to, to je odluka TOB. Zaboravlja se da bez obzira što je Kurir to uradio na ružan način, što su oni najgora tabloidčina koja ima ko zna kakve interese i što novinarka koja je pisala tekst u najmanjem ima problematičan "portfolio", ostaje činjenica da je posao novinara UVEK, da između ostalog ispituju kako se troši državni novac - a ovo jeste državni novac, jer TOB nije privatna firma, već se finansira iz budžeta.
    Na kraju krajeva, da je ovaj projekat privatni, i da je neko uložio svoj novac u njega, ccela diskusija bi bila bespredmetna, a trud devojaka (takav kakav je) pohvaljen kao dobra inicijativa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da je projekat privatni i da je "samofinansiran", obožavao bi ih do neba.
      Ova vrsta projekta prosto ne bi smela da arči pare doklegod se ne postave infrastrukturni uslovi za isti. A isti taj TOS je novce mogao mnogo bolje da uloži. Da je hteo.

      Delete
  10. Paradoks 1: "Domovina se ne brani laptopom, postom, i fejvom i lajkovanjem." => zasto onda koristis "posta" za "odbranu" domovine.
    Paradoks 2: Website "Lifestyle Serbia" ni u jednom delu ne trvrdi da se bavi obnovom Srbije tako da argumenti o popravci puteva i ostalo nisu na mestu nego su deo nekakve licne frustracije koju eto bacas na net (a koji se, kako si nam lepo objasnio ne sme koristiti za odbranu domovine).
    Failed logic 1: Ako ne postoji toalet na 100 km od granice sa Makedonijom => (sledi) da ne treba da postoje ni lepe slike "toponima u kojem, kao i u drugim delovima planete postoje sumrak, reke, oblaci, cveće, spomenici ljudima".
    Summa Summarum: ako sve nije savrseno onda mi (po dobrom starom hriscanskom obicaju samokaznjavanja) prosto nemamo pravo da bilo sta sto je lepo predstavimo ili dozvolimo sebi da vidimo.
    Kapiram ja da si sa ovim clankom hteo da valjda branis domovinu sa "krvavim radom,
    i lepim vaspitanjem" ali sve sto si uradio je pogresno spojio koncepte.
    “Beograd je opet ogrejalo sunce, jer niko drugi nije hteo.” - Duško Radović

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inače nemam običaj da diskutujem sa osobama koje se ne potpisuju imenom/nadimkom/znakom, ali sam na ovaj niz besmislica rad da odgovorim:

      1. Ja ne branim domovinu.
      Ne branim ja ništa, već zagovaram da je idiotski budžet u koji se slivaju naši novci troši na ovakve smicalice a da iste nisu utemeljene u realnom životu. Ovaj "lifestyle" projekat komunicira Zemlju Dremiju, a ne Srbiju, tačnije - 1% onoga što će stranac zateći, ali taj 1% mu neće skrenuti glavu od svih muka koje bismo mogli, kada bismo hteli, da učinimo nepostojećim.
      Niste, očigledno, želeli da razumete moje namere, već se kačite za semantičke igre.

      2. ... Kao što ni ja ne tvrdim da bi on to trebalo da radi. Na početku teksta sam lepo napomenuo: ukoliko je cilj projekta da pokaže da imamo sunce i nasmejane ljude - to je u redu. Ali, ko normalan, ko svojoj zemlji želi dobro može da plati tu besmislenost - plati? Ne sporim ja koncept - koncepti su kao dupeta, svako ih ima - nego zašto je neko dobio novac za to? Iz budžeta!
      Razumemo se?
      Ličnih frustracija na ovu temu inače nemam ni u tragovima :) - nisam nikada aplicirao za novac od tog udruženja za bilo kakav projekat; te se ne bih takvim projektom ni bavio, jer postoje ljudi koji to rade bolje od mene.
      Da ponovim, nisam branio domovinu, već sam napadao ideju da je ovo dobro za našu domovinu.

      Failed failed logic: Ne, ni to nisam tvrdio. Fotke treba da postoje, ali bi trebalo da korespondiraju sa stvarnošću. Koja nije fotogenična, ni najmanje. Mudre osobe bi dopravile ono što se dopraviti može, a onda bi priča sama tekla. Bez plaćanja hiljada evra.

      Summa Summarum: Nikada neće biti "sve savršeno". Ali, ukoliko popularišete projekat koji ima za cilj da publiku LAŽE da je sve super, a znate da nije, onda se ne sakrivajte iza maske "mi predstavljamo lepu Srbiju", nego ste licimer i nastavljač linije ovde započete u dnevnicima Mirjane Marković devedesetih godina prošlog veka.

      Korišćenje ove rečenice Duška Radovića a na ovu temu govori o Vašim dometima bolje od svega što ste prethodno naveli.

      Želim Vam prijatan dan.
      I sunčan.

      Delete
    2. "Korišćenje ove rečenice Duška Radovića a na ovu temu govori o Vašim dometima bolje od svega što ste prethodno naveli." - trebalo je da sa ovom recenicom pocnete 'reply' a ne da zavrsite jer ona upravo govori o ne mogucnosti da ostvarite validni argument i da ga odrzite. Govori o velikoj oscilaciji u logickom procesu koji ide od misaonog do ostrascenog, od primarnog reptilskog do viseg logickog.
      Evo ako bas insistirate koncentrisacemo se na ovaj citat kao paradigmu vaseg teksta.
      Dakle, Vi ste se u beskonacnom moru izbora odlucili da za naslov apostrofirate pesmu Ljubivoja Rsumovica "Domovina se brani lepotom". Pesmicu koja je obojila prethodno doba - drustveni sistem. Ovim ste verovatno hteli da prizovete u secanje emocije, mozda odgovornost, rodoljublje? Samo ste prevideli da publika kojoj pisete je preko 13 godina stara i da verovatno vec isuvise lako prepoznaje bilo kakvu manipulaciju, a ovu emotivnu mozda jos najlakse.
      Citat koristite kao reminescenciju, kao da treba da nam nesto prizove u secanje. A sta je to sto treba da nam prizove u secanje ne definisete. Na kraju krajeva kako i da definisete kad nam ni pre nije bilo drugacije.
      Pesmica je o casti, o vrlinama i to sto je apostrofirate ne znaci da vasa namera postaje casna i vrla. Vidite i to je manipulacija. Pesmica je usmerena odrdjenoj adolescentnoj grupi kojoj niti vi niti mi citaoci pripadamo tako da time sto ste se odlucili za nju, odlucili ste se u stvari na jednu ne racionalnu dimenziju sto je mozda i sustinski problem ovog clanka. Koristite je kao zov na bitku, kao emotivni ventil kroz koji mi kao citaoci bi trebalo da kanalisemo svoj bes u vezi sa situacijom u zemlji. Ona bi trebalo da nas motivise da izadjemo iz svojih konfornih zona i krenemo u nekakav gnevni bunt, misaoni naravno jer prosto ne nudite nikakvo resenje.
      Sa njom otvarate i sa njom pokusavate uspostavljate ritam teksta, cak je koristitite i kao lajt motiv te se odlucujete da sa njom zavrsite svoje obracanje.
      Sto se mog komentara tice, on je primedba na dedukticku metodu, logicki proces koji ste koristili da dodjete do zakljucaka koji ce vas plasirati u stanje bunta. Vas bunt potom pokusava da se razresi i kao metodu nalazi pridiku. Vi na kraju pridikujete? Prosto clanak vam nije logican. Ali ostrascenost i logika nikad nisu isle ruku pod ruku, tako da je potpuno logicno sto ste morali da budete licni prema mom komentaru, sa poslednjom recenicom koja vise o Vama samima nego o primenjivosti Duska Radovica ili o validnosti mog misaonog procesa govori.
      Pa evo i da zavrsim u melodramaticnom duhu koji ce i da ponudi resenje:
      Domovina se brani reply-om.

      Delete
    3. Različitost u našim pogledima na komunikaciju, logiku, svet i Ljubivoja Ršumovića je izuzetna.
      Hvala na odgovoru, u svakom slučaju, dragocen je.

      Delete
    4. http://www.youtube.com/watch?v=OcPqk-O-fD4

      Delete
  11. Slazem se sto se tice ovog projekta lifestyleserbia. Projekat nema ni cilj ni svrhu. Imam mnogo prijatelja stranaca, i uvek im podelim sve sto je zanimljivo i lepo iz Srbije, hteo sam i taj sajt da posaljem, ali stvarno nisam video sta bi ljudi tu mogli da vide sem nekih ne povezanih slika. Ali ne pisem zbog toga, druze ti mnogo lose mislis o Srbiji.

    Ziveo sam 7 godina u USA, studirao sa ljudima iz celog sveta i od kako sam se vratio u Srbiju mnogi prijatelji (10tak), stranci su me posetili. Neki su ostali 2-3 dana, neki 7 dana, a dvoje cak vise od mesec dana. Svima njima utisci o Srbiji su sasvim dobri!

    * Sto se tice WC-a bas smo jednom prilikom imali problem da od Zagreba do Sida nadjemo wc u HR, jer su sve Inine pumpe zakljucale WC! To u Srb nije bio problem, svuda te ljudi puste u WC ali npr. i Srb i Slo su imale CUCAVCE! :)

    * Takodje u ostatku Evrope ljudi pricaju Engleski jos gore nego ovde. Jedan od razloga je to sto vecina drzava cuva svoj jezik, pa sve mora da se sinhronizuje na TVu itd.

    * Jednom mom prijatelju Amerikancu koji je mesecima putovao Evropom sam rekao da ne dolazi vozom do Srb jer su nasi vozovi losiji nego u EU. Kada je dosao (ipak vozom) rekao je da su isti kao u EU, ne racunajuci one brze vozove koje on nikad i ne koristi jer su skupi. :)

    * Amerikanci vole cirilicu! Naravno da treba da postoje znakovi na Eng ali moji prijatelji su po pravilu trazili suvenire sa cirilicom, i slikali se pored cirilicnih natpisa.

    * Slazem se za WiFi na autoputu, ovo je najbolje reseno u Spaniji gde se WiFi znak jasno nalazi na znakovima, za razliku od Francuske gde mi je bilo jako tesko naci besplatan WiFi.

    Puno pozdrava, sa porukom, ok je Srbija, i lepo je sto ljudi poput tebe zele da bude najbolja sto moze da bude.

    ReplyDelete
  12. Ne znam gde je nestao komentar na temu podataka o broju turista, ali ostavljam ovde odgovor na tu temu (podaci RZS iz 2004 i 2012...)

    Elem -

    NIjedan od navedenih podataka nije ni blizu tačnog.

    U arhivi vesti TOS-a (http://www.srbija.travel) imate arhivu saopštenja od 2004. do danas, uključujući i tabele koje prikazuju posete i po regionima i gradovima.

    Za Anonimnog koji je vređao terminom "imbecilnost" imam dve rečenice:
    - Na ovom blogu svega troje ljudi ima pravo da nekoga vređa. Dva prijatelja - stalna gosta i drugara i - ja.

    - Naravno da sajt nije jedini deo kampanje i da su najavljeni i spotovi, koji sasvim sigurno koštaju mnogo više, zahtevaju i medijske budžete, dakle još više novca, a tema će i dalje biti - promašena.

    ReplyDelete
  13. Hajmo ovako, da budemo konstruktivni.
    U čemu se slažemo.

    1. Ovaj "projekat" je do imbecilnosti besmislen.
    2. Srbija je jedna zasrana i zapišana zemlja (namerno ne kažem država, pošto ovo što mi naseljavmo i u čemu živimo teško da se može nazvati državom). Ovde mnogo toga, ma šta "mnogo toga"-skoro sve, ne funkcioniše ili funkcioniše na skroz pogrešan način.
    3. domovina (ja kao stari klerofašista bih pre upotrebio reč "otadžbina") se brani krvavim radom a ne lajkovanjima, i postovima (uzgred, nisi u pravu da se ne brani laptopom, pošto taj laptop ne mora da služi samo za lajkovanja, već i za to da na njemu napraviš neki proizvod koji ćeš prodati po bližem i daljem "inozemstvu" i još time uposliti bar još dve domaće firme i tako izvojevati jednu svoju malu "kolubarsku bitku")

    Međutim, u čemu se ne slažemo.
    Mare je to okarkterisao kao lične frustracije, ja sam u prvi mah hteo da kažem "da tekst posle dobrog početka počinje da klizi u iznošenje nekih neistina ili (u većem procentu) poluistina".
    E sad, ne bi meni bio problem da ja mislim da ti to zlonamerno i tendeciozno radiš, odnosno da lažeš.
    Ne, ja sam sasvim siguran da ti ovo pišeš sasvim iskreno, i ja prosto ne znam šta ću sa vama takvima. A nisi ti jedini kojeg poznajem a da je u tom fazonu, to ti je nadam se jasno.
    Međutim, sa takvim stavovima ja ne mogu a da vas ne stavim u onaj deo koji je "deo problema a ne re rešenja" . Dakle negde ste mi u rangu sa obrazovcima, dverjanima i sličnim. U stvari, vi takvi me još više dovodite do očajanja, prosto, od vas očekujem bar dva zrna soli u mozgu, od ovih drugih nikada nisam očekivao ništa.

    P.S.
    Aj krajnje je vreme da se ponovo sakupimo u nekoj kafani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Još desetak dana i kuhinja je gotova, onda počinje III faza mog života u novom stanu, koja podrazumeva i planiranje vremena i kafanisanje.
      Pa ćemo da pričamo... :P

      Delete
  14. Neverovatna rasprava ovde u komentarima, naliči na yu.forum.politika iz nekih njenih ranih dana.
    Jel’ mogu i ja da vređam ovde? Ne bih, nego pitam, onako...
    Ja ne razumem ove kontra-argumente da treba ostaviti srušene zgrade, itd. Jesmo li trebali ostavili i srušen most na Beški? Možda i osiromašeni uranijum, neka stoji, neće da se baci.
    I zašto bi turisti bili samo sa Zapada? Možda će naići neki sa Istoka. Ovima iz Singapura i Japana će se verujem svideti egzotika Prljavštine i Primitivizma, doći će jednom i nikad više.
    Ne, stvarno ne razumem kako je tvoj tekst na temu da treba da se upristojimo na kraju isprovocirao sve ove ‘mi-smo-super-dole-Zapad-i-čistoća’ komentare.
    I sami komentari nisu bitni, nego ako na svom blogu ne možeš da dobiješ malu širu podršku za ideju ‘nije teško biti fin’, koliko samo težih prepreka ima ta ideja u stvarnosti.

    ReplyDelete